לפני כשנתיים הבינה נילי כי בתחום הפיתוח הארגוני עובדים כבר ראו ועשו כמעט הכל. מקרטינג דרך חתירה בנהר הירדן ועד לטיפוס על קיר אבנים. ולמה בכלל שאומרים ODT חושבים על ספורט? לנדאו מרקיאר, שבמקצועה והכשרתה משלבת אפייה והנחיית קבוצות אומרת שאנשים רוצים כיף - מתוק, שוקולד - הם רוצים לראות תוצר - לא רק מאמץ כנהוג בסדנאות חווייתיות, וכך התפתחו להן סדנאות הבישול והאפייה בארגונים.
"לא מדובר בעוד סדנת בישול או אפייה", אומרת לנדאו מרקיאר, "כזאת שה-byproduct הוא גיבוש על הדרך, האפייה משמשת אותנו ככלי של ממש להבנת והפנמת תהליכים ארגוניים ועוזרת לעובדים לקבל כלים ויידע בתחום הפיתוח הארגוני".
פיתוח ארגוני - הלכה למעשה
"הגיעה לסדנה קבוצת עובדים שהמנהל שלהם ביקש לחזק את מיומנויות התקשורת וניהול הקונפליקטים ביניהם. המנהל התלונן על כך שכמעט ממחצית היום "מוקדש" למריבות, מחלוקות, התפייסויות וחוזר חלילה. בתיאום עם מנהל הצוות ומנהלת משאבי אנוש בחברה, החלטנו לאפשר לעובדים להסתכל על הקונפליקט ביניהם מנקודת מבט אחרת - דרך האפייה. הרציונל היה לעמת את המשתתפים בדרך נעימה יותר - במטבח - ובמסגרת של יועצים ארגוניים.
עם המשימה הראשונה שניתנה, צצו הקונפליקטים. המשתתפים מוינו לשתי קבוצות, כל קבוצה קיבלה משימה: להרכיב תפריט ארוחת הצהריים. למשתתפים נאמר כי לאחר שירכיבו תפריט, יהיה עליהם לבחור איזה מבין שני התפריטים הוא זה שיוכן על ידי שתי הקבוצות לארוחת צהריים משותפת. עוד נאמר כי הקבוצה שהתפריט שלה יבחר, תזכה אוטומטית בניקוד נוסף. משימה לא פשוטה. אף אחת מהקבוצות לא רצתה לוותר על האפשרות להרוויח ניקוד, כבר בתחילת הסדנה. חברי שתי הקבוצות החלו להתווכח, לצעוק, אף אחד לא שמע את האחר. חצי שעה חלפה מבלי שחברי הקבוצות הצליחו להגיע להחלטה. הוחלט לכנס אותם בשנית. הפעם נאמר למשתתפים כי הם חייבים לקבל החלטה ב-10 דקות הקרובות, אחרת, אף אחד מהם לא יספיק לבשל ו...כולם יישארו רעבים. הוצע למשתתפים לבחון לעומק כל הצעה ולראות את יתרונותיה וחסרונותיה וכך לנסות להחליט.
המשתתפים, שהבינו שאין להם ברירה התחילו לבחון לעומק את ההצעות. כל קבוצה סימנה את יתרונות וחסרונות ההצעה שלה (טעמים מיוחדים מול קונוונציונלים, קלות הכנה מול זמן אפייה ועוד). בסופו של דבר, הצליחו המשתתפים לקבל החלטה ובחרו באחת מההצעות (זאת שהציעה טעמים מיוחדים יותר וזמן אפייה קצר יותר). הקבוצה, אשר התפריט שלה לא נבחר, התנחמה בהחלטה שתנסה לצמצם את הפרש הנקודות, במשימות הבאות בהמשך היום.
זוהי רק דוגמא אחת מרבות המדגימה כיצד האפייה מאפשרת למשתתפים בסדנה לבחון ולשפר את התנהגותם בסיטואציות המקבילות לאלו שביום יום. בנוסף, לאחר שהעובדים סיימו להכין את תוצרי האפייה, הם התכנסו לניתוח ועיבוד התהליך שעברו. הם למדו על אסטרטגיות שונות להתמודדות עם קונפליקטים, על היתרונות והחסרונות של כל התמודדות, ובחנו את התנהגותם לאור האסטרטגיות השונות.
בסיומו של יום, בזכות השילוב בין האפייה לתהליך הלמידה, העובדים יוצאים מהסדנה עם כלים שמחזירים תשואה לארגון. מלבד החוויה המהנה שעברו, האפשרות לנקודת מבט קצת אחרת על עצמם והקולגות שלהם, סדנת האפייה סיפקה להם את התנאים להיות פתוחים להתנסות וללמוד, לקבל ידע וכלים והעובדים חוזרים למקום העבודה רעננים ועם יכולת ורצון ליישם את הכלים שרכשו בסדנה.
"לא מדובר בעוד סדנת בישול או אפייה", אומרת לנדאו מרקיאר, "כזאת שה-byproduct הוא גיבוש על הדרך, האפייה משמשת אותנו ככלי של ממש להבנת והפנמת תהליכים ארגוניים ועוזרת לעובדים לקבל כלים ויידע בתחום הפיתוח הארגוני".
פיתוח ארגוני - הלכה למעשה
"הגיעה לסדנה קבוצת עובדים שהמנהל שלהם ביקש לחזק את מיומנויות התקשורת וניהול הקונפליקטים ביניהם. המנהל התלונן על כך שכמעט ממחצית היום "מוקדש" למריבות, מחלוקות, התפייסויות וחוזר חלילה. בתיאום עם מנהל הצוות ומנהלת משאבי אנוש בחברה, החלטנו לאפשר לעובדים להסתכל על הקונפליקט ביניהם מנקודת מבט אחרת - דרך האפייה. הרציונל היה לעמת את המשתתפים בדרך נעימה יותר - במטבח - ובמסגרת של יועצים ארגוניים.
עם המשימה הראשונה שניתנה, צצו הקונפליקטים. המשתתפים מוינו לשתי קבוצות, כל קבוצה קיבלה משימה: להרכיב תפריט ארוחת הצהריים. למשתתפים נאמר כי לאחר שירכיבו תפריט, יהיה עליהם לבחור איזה מבין שני התפריטים הוא זה שיוכן על ידי שתי הקבוצות לארוחת צהריים משותפת. עוד נאמר כי הקבוצה שהתפריט שלה יבחר, תזכה אוטומטית בניקוד נוסף. משימה לא פשוטה. אף אחת מהקבוצות לא רצתה לוותר על האפשרות להרוויח ניקוד, כבר בתחילת הסדנה. חברי שתי הקבוצות החלו להתווכח, לצעוק, אף אחד לא שמע את האחר. חצי שעה חלפה מבלי שחברי הקבוצות הצליחו להגיע להחלטה. הוחלט לכנס אותם בשנית. הפעם נאמר למשתתפים כי הם חייבים לקבל החלטה ב-10 דקות הקרובות, אחרת, אף אחד מהם לא יספיק לבשל ו...כולם יישארו רעבים. הוצע למשתתפים לבחון לעומק כל הצעה ולראות את יתרונותיה וחסרונותיה וכך לנסות להחליט.
המשתתפים, שהבינו שאין להם ברירה התחילו לבחון לעומק את ההצעות. כל קבוצה סימנה את יתרונות וחסרונות ההצעה שלה (טעמים מיוחדים מול קונוונציונלים, קלות הכנה מול זמן אפייה ועוד). בסופו של דבר, הצליחו המשתתפים לקבל החלטה ובחרו באחת מההצעות (זאת שהציעה טעמים מיוחדים יותר וזמן אפייה קצר יותר). הקבוצה, אשר התפריט שלה לא נבחר, התנחמה בהחלטה שתנסה לצמצם את הפרש הנקודות, במשימות הבאות בהמשך היום.
זוהי רק דוגמא אחת מרבות המדגימה כיצד האפייה מאפשרת למשתתפים בסדנה לבחון ולשפר את התנהגותם בסיטואציות המקבילות לאלו שביום יום. בנוסף, לאחר שהעובדים סיימו להכין את תוצרי האפייה, הם התכנסו לניתוח ועיבוד התהליך שעברו. הם למדו על אסטרטגיות שונות להתמודדות עם קונפליקטים, על היתרונות והחסרונות של כל התמודדות, ובחנו את התנהגותם לאור האסטרטגיות השונות.
בסיומו של יום, בזכות השילוב בין האפייה לתהליך הלמידה, העובדים יוצאים מהסדנה עם כלים שמחזירים תשואה לארגון. מלבד החוויה המהנה שעברו, האפשרות לנקודת מבט קצת אחרת על עצמם והקולגות שלהם, סדנת האפייה סיפקה להם את התנאים להיות פתוחים להתנסות וללמוד, לקבל ידע וכלים והעובדים חוזרים למקום העבודה רעננים ועם יכולת ורצון ליישם את הכלים שרכשו בסדנה.
נילי לנדאו מרקיאר - הבעלים של אפייה ארגונית - סדנאות לפיתוח אישי ומקצועי באמצעות אפייה. גם סדנת אפייה חווייתית, גם תכנים ניהוליים אירגוניים וגם, ארוחת חגיגית לסיום.
http://www.ofim.co.il
http://www.ofim.co.il